سد سکوت

همه چیز و هیچ چیز .... و شاید جایی برای زمان دلتنگی ....

سیمون دوبووار
ساعت ٥:٥٤ ‎ب.ظ روز ۱۳۸۸/۱۱/٧  کلمات کلیدی: معرفی نویسنده

سیمون دوبووار

‎ ‏(۹ ژانویه، ۱۹۰۸-۱۴ آوریل، ۱۹۸۶) با نام اصلی سیمون لوسی ارنستین ماری برتراند دوبووار فیلسوف ، نویسنده ، فمینیست و اگزیستانسیالیست فرانسوی بود که در ۹ ژانویه، ۱۹۰۸ در پاریس در خانواده‌ای بورژوا به دنیا آمد.

------------------------------------------------------------------------------------------------------

زندگی

دوبوار پس از گذراندن امتحانات دورهٔ لیسانس ریاضیات و فلسفه ، به تحصیل ریاضیات در انستیتو کاتولیک و زبان و ادبیات در مؤسسهٔ سنت‌مارین و پس از آن فلسفه در دانشگاه سوربن پرداخت. وی در حلقهٔ فلسفی دوستانه گروهی از دانشجویان مدرسه اکول نورمال پاریس عضو بود که ژان پل سارتر نیز در آن عضویت داشت ولی خود دوبوار دانشجوی این مدرسه نبود . سارتر همچنین دوست نزدیک او بود. بووار و سارتر در تمام عمر شریک و همدم جداناپذیر یکدیگر باقی ماندند . اما ارتباط آن‌ها ، برخلاف روابط مرسوم در جامعه ، شامل وفاداری و تک‌همسری نبود

دوبوار به عنوان مادر فمینیسم ِ بعد از ۱۹۶۸ شناخته می‌شود. معروف‌ترین اثر وی جنس دوم نام دارد که در سال ۱۹۴۹ نوشته شده‌است. این کتاب به تفصیل به تجزیه و تحلیل ستمی که در طول تاریخ به جنس زن شده‌است می‌پردازد . پس از آنکه این کتاب چند سال پس از چاپ فرانسه، به انگلیسی ترجمه و در آمریکا منتشر شد، به عنوان مانیفست فمینیسم شناخته شد.

سیمون دوبووار در ۱۴ آوریل، ۱۹۸۶ به‌ خاطر ذات‌الریه از دنیا رفت . وی در کنار ژان پل سارتر به خاک سپرده شده‌است.

--------------------------------------------------------------------------------------------------

جنس دوم

 

در کتاب جنس دوم، سیمون دوبووار استدلال‌های خود را از طریق اگزیستانسیالیسمی فمینیستی بیان می‌کند. بووار به‌عنوان یک اگزیستانسیالیست باور داشت که بودن مقدم بر ماهیت است. وی به‌همین منوال استنباط می‌کند که یک انسان زن زاده‌ نمی‌شود ، بلکه تبدیل به زن می‌شود.

بووار دلیل می‌آورد که در طول تاریخ، زنان همیشه به عنوان انحراف و نابهنجاری شمرده شده‌اند . حتی مری ولستونکرفت مردها را به‌عنوان ایده‌آلی که زن‌ها آرزوی رسیدن به آن را دارند به‌حساب می‌آورد . در کتاب جنس دوم بووار می‌گوید که این طرز فکر با ادعای این‌که زنان در مقابل مردان «نابهنجار» در مقابل «هنجار» و «منحرف» در مقابل «طبیعی» هستند، جلوی پیش‌روی زنان را گرفته‌است. به‌عقیدهٔ وی برای آن‌که فمینیسم بتواند به‌جلو حرکت کند این برداشت باید از بین برود. در این‌صورت زنان درست به‌اندازهٔ مردان قادر به پیشرفت هستند.

 

----------------------------------------------------------------------------------------------------

برخی از آثار

* ۱۹۴۳ مهمان
* ۱۹۴۵ خون دیگران
* ۱۹۴۶ همه می‌میرند
* ۱۹۴۹ جنس دوم
* ۱۹۵۴ ماندارین‌ها
* ۱۹۵۸ خاطرات یک دختر مطیع
* ۱۹۶۴ مرگی بسیار آرام
* ۱۹۶۶ تصاویر زیبا
* ۱۹۶۷ زن وانهاده
* ۱۹۷۰ کهنسالی
* ۱۹۸۴ مراسم وداع